söndag 7 februari 2016

INFP

Jag gjorde ett Myers-Briggs test häromdagen. Sen läste jag på flera olika ställen om testet och om den personlighetstyp som det visade att jag har, INFP. Poletter föll ner så det bara rasslade om det.
Slutsatsen jag kom fram till är att det är okej att vara som jag är.
Det kanske låter som något jag borde ha begripit för längesedan. Men, det är rätt lätt att tro motsatsen om olika personer på olika sätt under en längre tid hintar om att man är fel. Inte gör fel. Är fel.
Nu har jag i alla fall sent omsider (det var ett antal år sen) konstaterat att de hade fel. Ha!

Vad Myers-Briggs är får ni googla. Det orkar jag inte gå in på. Men, vad min personlighetstyp INFP är kopierar jag in nedan. Jag påstår inte att jag är exakt så. Det är ingen detaljplan över hur jag fungerar. Men, väldigt mycket stämmer.

Personlighetstypen INFP

"Empatiska Läraren"

INFPs är de känsligaste av de intuitiva typerna och är fokuserade på att göra världen till en bättre plats. Deras främsta mål är att ta reda på sina mening i livet. Vad är deras syfte? Hur kan de bäst tjäna mänskligheten i sitt liv? De är idealister och perfektionister, som kör hårt med sig själva i sin strävan efter att uppnå de mål de har hittat för sig själva.
INFPs har stor intuition om människor. De är starkt beroende av sina intuitioner för vägledning, och använder sina upptäckter till att ständigt söka efter värde i livet. De är på ett ständigt uppdrag att finna sanningen och meningen i underliggande saker. Varje möte och varje bit av kunskap blir kategoriserat i deras värdesystem och utvärderas för att se om det har någon potential att förfina deras väg genom livet. Målet i slutet av sökandet är alltid det samma - att hjälpa människor och att göra världen till en bättre plats.
INFPs är tankeväckande och hänsynsfulla, de är bra på att lyssna och på att göra folk på bra humör. Även om de kan vara reserverade med att uttrycka sina känslor, har de en mycket djup förmåga till att vårda andra och är genuint intresserade av att förstå människor. Deras uppriktighet märker andra av, vilket gör INFPs till uppskattade vänner och kollegor. En INFP kan vara ganska varm med människor han eller hon känner väl.
INFPs gillar inte konflikter, och kan anstränga sig mycket för att undvika det. Om de måste förstå en konflikt, kommer de alltid närma sig den ur sina känslor. I konfliktsituationer placerar INFPs lite betydelse på vem som har rätt och vem som har fel. De fokuserar på hur konflikten känns, och bryr sig faktiskt inte riktigt om huruvida de har rätt. De vill inte känna sig dumma. Detta karaktärsdrag kan ibland få dem att verka irrationella eller ologiska i konfliktsituationer. Å andra sidan, är INFPs mycket bra medlare, och är vanligtvis bra på att lösa andras konflikter, eftersom de intuitivt förstår människors perspektiv och känslor, och har viljan att hjälpa dem.
INFPs är flexibla och tillbakalutade, så länge inte något av deras ideal kränks. Om deras värdesystem hotas, kan INFPs bli aggressiva försvarare, som kämpar passionerat för sin sak. När en INFP har tagit sig an ett projekt eller arbete som de är intresserade av, blir det oftast en viktig del av deras liv. Även om de inte är detaljinriktade individer, kommer de att ta hänsyn till alla möjliga detaljer med beslutsamhet och kraft när de arbetar för något de brinner för.
INFPs märker oftast inte av hur deras miljö behöver underhållas. Det kan gå långa perioder utan att de märker av en fläck på mattan, men försiktigt och noggrant borstar de bort ett dammkorn från sitt anteckningsblock.
INFPs gillar inte att ta itu med tung fakta och logik. Deras fokus på sina känslor och människans omständigheter gör det svårt för dem att hantera opersonliga resonemang. De förstår inte eller ser värdet av opersonliga bedömningar, vilket gör dem ineffektiva på att använda dem. De flesta INFPs kommer att undvika opersonlig analys, även om vissa har utvecklat denna förmåga och kan vara ganska logiska. Under stress, är det vanligt att INFPs börjar tänka logiskt och kastar ut faktum efter (ofta felaktiga) faktum i ett känslomässiga utbrott.
INFPs strävar efter en mycket hög standard och är perfektionister. Följaktligen är det ofta hårda mot sig själv, och ger inte sig själva tillräckligt med beröm. INFPs kan ha problem med andra när de arbetar i grupp, eftersom deras normer är sannolikt högre än för andra medlemmar i gruppen. I gruppsituationer, kan de ha ett "kontroll" behov. INFPs behöver arbeta med att balansera sina höga ideal med de vardagliga kraven. Utan att lösa denna konflikt, kommer de aldrig att vara nöjda med sig själva, och de kan bli förvirrade och paralyserade kring vad de bör göra med sina liv.
INFPs är vanligtvis begåvade författare. De kan känna sig blyga och obekväma med att uttrycka sig verbalt, men har en underbar förmåga att definiera och uttrycka vad de känner på papper. INFPs väljer också ofta sociala yrken, såsom rådgivning eller undervisning. De är som bäst i situationer där de jobbar mot det allmänna bästa, och där de inte behöver använda hård logik.
INFPs kan åstadkomma stora och underbara saker, men ger sig sällan den beröm de förtjänar. Några av de mest inflytelserika kämparna för mänskliga värden har varit INFPs.


6 kommentarer:

  1. Testet är såå intressant och jag tyckte att även jag kände igen mig i mycket som både varit och är. Jag är enligt testet ENFP. Beskrivningen av mig själv (kan ju inte bedöma dig här) fick mig att tänka till väldigt mycket och även här trillade poletter ned.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är intressant.
      Jag tycker att det test som är bäst är det på arealme.com
      Den svenska varianten kändes inte alls lika bra.

      Radera
  2. Intressant. Även om jag personligen tror man ska ta sånna här tester med en nypa salt. Hur som haver är vi människor mer komplicerade än vad det tydligen förstås i vissa kretsar. Lätt att få en stämpel.

    SvaraRadera
  3. Själv blev jag "Empatiska Ledaren"

    "Som en INFJ är du mest vänd inåt, där du handskas med saker enligt din intuition. Annars vänder du dig utåt och handskas med saker efter hur du känner för dem, eller hur de passar in i ditt värdesystem.

    INFJs är känsliga, omtänksamma, komplexa och mycket intuitiva individer. Konstnärliga och kreativa, de lever i en värld av dolda meningar och möjligheter. Endast en procent av befolkningen har en INFJ personlighetstyp, vilket gör den till den mest sällsynta av alla typer.
    De har oftast rätt, och de brukar veta om det."


    Måste ju säga att jag är tveksam ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det bästa, av de såna test jag provat, finns på arealme.com

      På den svenska varianten blev jag också INFJ. Kändes tveksamt.

      Radera