söndag 31 mars 2013

Ekonomi och sånt

Jag finner det lite fascinerande att Åseles kommunalråd i november 2012 menar att "Det här är en kommun som är i en fruktansvärt dålig ekonomisk sits."(källa), när chefen för dåvarande Kultur- & Fritidsnämnden i Åsele så sent som i juli 2009, uttalade sig i Svenska Dagbladet och menade att kommunen hade god ekonomi, trots den minskade befolkningen (källa).

I min värld är det rätt långt mellan "god ekonomi" och "fruktansvärt dålig ekonomisk sits". Längre än tre och ett halvt år, såvida inget oförutsett inträffar.

Nu är jag ingen ekonom. Det är mig veterligen ingen av ovan nämnda personer heller, så man får väl ta deras uttalanden med en nypa salt eller två.

Man ska uppenbarligen vara ekonom för att förstå budgetarbete, har jag förstått av de hänvisningar till kommunens ekonom som gjorts från politikerhåll de senaste två åren.
Fast det hade nog inte spelat någon roll om jag varit ekonom. Eftersom det uppenbarligen är skillnad på ekonomer och ekonomer. Vissa kan man lyssna till och andra ej.

Ni visste inte att vi hade utbildade ekonomer här i Fredrika? Ni visste inte att de kan räkna lika bra som alla andra utbildade ekonomer? Ni hade ingen aning om att det varit utbildade ekonomer inblandade i kampen för den här byn?

Klart ni inte visste. Ingen har väl talat om det för er.

För övrigt var vi rätt många som hörde dåvarande skolchefen säga på ett föräldramöte i Fredrika skola, hösten 2010, att det ej fanns någon ekonomisk vinst i att göra neddragningar på Fredrika skola, eftersom den eventuella besparing som fanns att göra skulle ätas upp av kostnaderna för skolskjutsar.
Bara så att ni vet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar