Historien som vi känner den, är alltid nedtecknad av en eller annan människa. Alla människor är mer eller mindre subjektiva. En del människor är avlönade och har som sitt arbete att skriva enligt uppdragsgivarens tycke. Historiska händelser, vare sig det är nutidshistoria eller längre bakåt, anser jag därför alltid må betraktas med ett visst mått av kritiskt tänkande. Precis som alla annan information man hör, ser eller läser. Det är liksom bra om man läser mer än en författares syn på en historisk händelse. Hämtar information från fler håll.
Vill du läsa om ett krig mellan två stater? Gör det för all del. Men, läs författare, nedtecknare av historien, som kommer från båda staterna.
För hur det än är, så är det, speciellt i dagsläget, den som skriker högst som får ut sitt budskap.
Med det menar jag att det är den som har bäst kontakter och är rikast på resurser som har störst möjlighet att få ut sin version av en specifik händelse.
Inom ett mindre geografiskt område, kan det även vara den som är mest slipad och har störst erfarenhet av att sprida önskat budskap genom den berömda djungeltelegrafen, som har störst chans att få just sin version planterad som en sanning i människors medvetande.
Speciellt om ingen har kraft nog att säga emot och ge andras syn på saken.
En av de absolut viktigaste saker som finns att lära våra barn, våra elever, är vikten av kritiskt tänkande. Att alltid fundera över vad informationen kommer ifrån. Att söka fler källor, från olika håll, såväl när man letar information som när man mottager nyheter. Oavsett om dessa nyheter kommer från statliga nyhetskanaler eller från grannen.
Vissa saker är att betrakta som fakta. Fakta är ej subjektiva. Fakta är en absolut sanning. Jorden är rund (eller, aningen oval faktiskt), solens strålar värmer, vi har skolplikt i Sverige, efter vinter kommer vår och så vidare. Detta är fakta.
Vissa dokument är också att betrakta som rena fakta. Budgetpropositionen, statens planering för vårt lands ekonomi för det här året till exempel. Det är fakta. Finns här.
Protokoll från Åsele kommunfullmäktiges sammanträde är ett annat exempel.
Det med beslutet om att flytta högstadiet finns här.
Varför skriver jag nu om detta?
Jo, därför att det är min fasta övertygelse att det är viktigt att belysa så många delar av vår historia som det bara är möjligt. Hur ska vi annars någonsin kunna dra lärdom av den?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar